Norrmännen handlar som aldrig förr i svenska butiker

Norska gränshandeln fortsätter att slå nya rekord, totalt spenderade norska besökare 25,6 miljarder i den svenska detaljhandeln förra året. Shopping är den vanligaste anledningen till att norrmän besöker Sverige. Under 2017 gjordes det 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige. I nära 70 procent av fallen var den svenska handeln målet med resan.

Svensk Handel har varit med och tagit fram rapporten ”Norsk gränshandelskonsumtion i Sverige 2017 ”. Rapporten visar att varor som livsmedel, tobak, alkohol, godis, läsk och kött som står högt upp på norrmännens inköpslistor.

– Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Drivkraften för norrmännen att handla i Sverige är de lägre priserna. Utöver ett högre kostnadsläge gör norska tullar och punktskatter att priserna på vissa varor är avsevärt lägre i Sverige. Tobak och alkohol köpas till nästan halva priset och mjölk, ost och ägg till en tredjedel av priset.

Gränshandeln trotsar digitaliseringen
Svensk Handel har också tagit fram en rapport om gränshandelns framtid som visar på goda utsikter för den norska gränshandeln. Trots att handeln står inför en stor omställning med fördjupad digitalisering och växande e-handel.

– Gränshandeln trotsar den snabbt växande digitaliseringen och fortsätter att visa stark tillväxt. För vissa kommuner nära den norska gränsen är handeln en motor som skapar många jobb och stora skatteintäkter, säger Mats Hedenström.

Även om gränshandeln från Danmark och Finland kan ha betydelse för vissa handlare är den betydligt mindre än den norska. Danskarnas handel drivs av turism där shopping inte är den huvudsakliga anledningen med resan. Finska gränshandeln är mer utbudsbaserad och kopplad till ett fåtal branscher.

– I framtidens gränshandel kommer utbudet av servicetjänster att spela en viktigare roll. Utöver att handla varor väljer allt fler norrmän på att besöka tandläkaren, gå till frisören eller lämna in bilen till verkstaden när de är i Sverige, säger Mats Hedenström.

Norsk detaljhandelskonsumtion i Sverige 2017 - Fokus gränshandel

Framtidens gränshandel

För intervju eller eventuella frågor, vänligen kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Snabbfakta

Topp 3: Andelen sysselsatta i handeln i gränshandelskommuner: Strömstad 24 % Eda 21 % Årjäng 15 %

Citat

Mats Hedenström, näringspolitisk chef Svensk Handel