Ny rapport tar pulsen på kunden

Det är inte åldern som avgör vad vi konsumerar, utan i vilken fas i livet vi befinner oss, det framgår av Svensk Handels nya rapport ”Koll på kunden”.

I rapporten ”Koll på kunden” framgår att skillnaderna i upplevelser och förväntningar är marginella mellan kvinnor och män. De stora skillnaderna i konsumtionsmönster beror istället vilket skede i livet kunden befinner sig i. Livsfasen har central betydelse för vad och hur vi konsumerar. I rapporten analyseras konsumenters nya köpvanor utifrån fem olika livsfaser.

– Omvärldsanalyser, marknadsundersökningar och fokusgrupper är viktiga verktyg som kan lära oss mer om vad kunderna vill ha. Men det räcker inte. Vi måste också fördjupa dialogen med kunderna, i såväl den verkliga som den virtuella vardagen, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Rapporten visar också att handeln står inför nya utmaningar. Detaljhandelns andel av den totala konsumtionen fortsätter att minska. 1970 svarade detaljhandeln för 47 procent av den svenska konsumtionen. I dag är andelen nere i 33 procent. Det finns en mättnad på prylar och utvecklingen går mot en mer tjänste- och upplevelseinriktad konsumtion.  Konsumenter idag letar hela tiden efter något nytt och handeln står inför nya utmaningar.

– En stimulerande uppgift för handeln är att svara upp mot de behov och förväntningar som kunder har i olika livsfaser. Gränserna är flytande och kunder kan hoppa mellan olika faser eller vara i gränslandet, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel.

Du hittar rapporten ”Koll på kunden” på www.svenskhandel.se

För mer inforamtion, vänligen kontakta:

Lars G. Ohlsson, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 623
Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, 010-47 18 673