• Svensk Handel/

Nya avtal för handeln Svensk Handel och Handelsanställdas förbund har enats om nya kollektivavtal för detalj- och partihandelsanställda.

Nya avtal för handeln

Parterna har kommit överens om nya avtal för handeln. Kollektivavtalen sträcker sig över 24 månader och ger i snitt över avtalsperioden 5,85 kronor per timme i löneökning på Detaljhandelsavtalet och 4,77 kronor per timme på Partihandelsavtalet. De nya avtalen inom handeln innebär en kostnadshöjning över avtalsperioden med 3,85 procent på detaljhandelsavtalet och 3,55 procent på partihandelsavtalet.

- De nya avtalen är ett viktigt steg till att utveckla en mer lokal lönebildning. Vi lägger också grunden till en bättre lönestruktur och modernare avtal inom handeln, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Minimilöner Vi anser att den totala lönehöjningen ligger på en acceptabel nivå. Vi är särskilt nöjda med att minimilönerna hålls tillbaka jämfört med övriga löneökningar.

Heltidsfrågan Det är positivt att vi tillsammans med Handelsanställdas förbund har enats om att under avtalsperioden i konstruktiv anda analysera frågan om heltid.

Bemanningsfrågan I bemanningsfrågan har vi fått en för handeln väl fungerande och tidseffektiv lösning. Uppgörelsen är väl avvägd och innebär att arbetsgivaren har kvar rätten att leda och fördela arbetet samtidigt som rättssäkerheten för den fackliga motparten reglerats.

- Med tanke på den tidsbrist och de motsättningar som funnits under avtalsförhandlingarna känns det mycket tillfredställande att vi nu kommit fram till ett balanserat avtal, säger Dag Klackenberg.

Handeln står för en betydande del av sysselsättningen i Sverige och bidrar dessutom till en stor del av BNP-tillväxten. __________________________________________________________________________ För intervjuer och ytterligare kommentarer, vänligen kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Tel 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se