Nya avtal för handelns tjänstemän

Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln.

Avtalen löper på ett år från den 1 maj 2016 till den 30 april 2017. Värdet av avtalen följer märket om 2,2 %. Av nivåhöjningen är 2,0 % lön och 0,2 % avsättningar till deltidspension (flexpension). Totalt omfattas 80 000 tjänstemän av de båda avtalen som omfattar till exempel administrativ personal på huvudkontor respektive butikschefer och personal inom postorder/e-handel.

- Det har varit tuffa och intensiva förhandlingar men vi är nöjda med att vi trots det har kommit fram till en överenskommelse, säger Kristina Karmestedt Estman, förhandlingsledare, Svensk Handel.

Kontakt:

Markus Friberg
Presschef, Svensk Handel
070 – 261 30 84

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.