Odramatisk marsförsäljning

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 0,3 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning om 3,8 procent. Hittills i år, januari-mars, har försäljningen av kläder ökat med 1,9 procent. Skoförsäljningen har under samma period ökat med 2,3 procent.

Mars 2016  Ackumulerat 2016
Butiker  Kläder  -0,3% 1,9%
Skor -3,8% 2,3%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Som förväntat blev modehandelns försäljning i mars tämligen odramatisk. Påsken, som är stark negativ för modehandeln, tävlade mot en svag mars förra året och de krafterna tog i stort sett ut varandra, framförallt för klädhandeln, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.

– Eftersom påsken förra året inföll i april borde vi se en stor ökning i månaden men å andra sidan var det en stark jämförelsemånad förra året på närmare 3 procent för kläder och 2,5 procent för skor. Med detta i minnet tror jag dock att vi trots allt kommer att få se en positiv försäljningsutveckling under innevarande månad.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Kroon, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 547
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.