Ökad optimism bland Sveriges importörer

År 2014 inleds med ökad optimism bland Sveriges importörer. I februari trodde 55,6 procent av företagen på en ökad import under det närmaste halvåret. Nettotalet - Importindikatorn - visar att optimisterna är i övervikt med 47,8 procentenheter över pessimisterna, vilket är en ökning med drygt fyra procentenheter jämfört med i november 2013.

En oväntat stark BNP-utveckling i svensk ekonomi under det senaste kvartalet tycks, tillsammans med allt fler tecken på att världsekonomin nått botten och nu börjar få fart, återspegla sig även i importföretagens förväntningar.

­– Kina toppar fortfarande listan över länder utanför EU från vilka importen väntas öka mest. USA tar igen det tapp som noterades i november och ligger på andra plats efter Kina. Sedan i november har kronan stärkts något mot dollarn, vilket skulle kunna förklara den ökade tron på import från USA, säger Maria Sandow på Svensk Handel.

Importörer positiva till EU

Drygt 8 av 10 företag är positiva till affärsklimatets utveckling inom EU och anser inte att det blivit krångligare att göra affärer nu jämfört med för fem år sedan.

Tull, transporter inom EU, samt betalningar är de regelområden där EU:s gränsöverskridande regelverk anses ha varit till störst nytta för företagens verksamhet.

Ungefär hälften, 48 procent, av importföretagen anser att de skulle gynnas av en ökad harmonisering av regler inom EU.

– Även om importföretag i grunden är övervägande positiva till EU finns det mycket kvar att förbättra och förenkla. Produktlagstiftning och miljölagstiftning toppar listan över de regelområden företagen anser vara i störst behov av ytterligare regelförenklingar. Även betalningar är ett område där EU kan fortsätta att förenkla för företagen, säger Maria Sandow på Svensk Handel.

Importbarometern 1 2014

För intervju eller mer information ring gärna:

Maria Sandow, Svensk Handel

Erik Boman, presschef
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.