Ökning för modehandeln även i juni

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med försiktiga 0,1 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 0,6 procent.

Sett till utvecklingen hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder ökat med 0,2 procent. Skoförsäljningen har ökat med 4,7 procent.

Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökat med 7,1 procent jämfört med samma månad förra året. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 2,0 procent.

Juni Ackumulerat   2014
Butiker   Kläder 0,1 % 0,2 %
Skor 0,6 % 4,7 %

Juni Ackumulerat   2014
E-handel   Kläder 7,1 % - 2,0 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Trots att kalendereffekten gjorde det svårt att öka, lyckades dock både kläder och skor att kravla sig över 0-strecket, konstaterar Svensk Handels Stils branschordförande Mikael Sandström.

– Klädförsäljningen får i juli en tuff utmaning att öka sin försäljning då mosvarande månad förra året ökade med fyra procent.

– E-handeln hade en bra månad bakom sig med en mycket god ökning på dryga sju procent. När vi nu går till halvtidsvila i dessa fotbollstider kan vi summera ihop första halvåret: kläder har ett litet plus på 0,2 procent medan skor har gått lysande med en ökning på 4,7 procent. E-handeln har enligt våra mätningar överraskande minskat med två procent, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Från och med januari 2014 redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex. I samband med detta har en uppdatering av beräkningsmetoden genomförts.