Orealistiska krav från Handels

Svensk ekonomi är på väg in i en lågkonjunktur med ökade varsel och konkurser vilket även drabbar handeln. Trots det väljer Handelsanställdas förbund att kräva kraftigt höjda löneökningar jämfört med förra året.

Idag inleddes avtalsförhandlingarna mellan Svensk Handel och fackförbundet Handelsanställdas förbund. Förhandlingarna omfattar över 200 000 anställda inom detalj- och partihandeln.

Handelsanställdas förbund kräver 700 kronor mer per månad, vilket innebär löneökningar på minst 3,25 procent per år för detaljhandeln och minst 2,92 procent för partihandeln. Dessutom kräver fackförbundet en extra semesterdag och kostnadshöjande förändringar av bland annat föräldralön.

Kraven ska jämföras med 2012 års nivå där lönekostnaderna steg med 2,6 procent.

– Handels krav är helt orealistiska med tanke på den ekonomiska nedgång som drabbar handeln och svensk ekonomi, säger Svensk Handels vd, Dag Klackenberg.

Handelsanställdas förbund krav innebär också kraftigt höjda ingångslöner, vilket Svensk Handel är kritiskt emot.

– Löneskillnaden mellan unga och äldre i handeln är ofta bara några hundralappar. Det är orimligt lite. Vi vill att det begränsade utrymmet för löneökningar ska gå till duktiga och ansvarstagande medarbetare istället för att pressa upp ingångslönerna för oerfarna. Ökade ingångslöner gör det dessutom dyrare att anställa vilket försvårar för unga att komma in på arbetsmarknaden, säger Dag Klackenberg.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se