Ponchon är årets modejulklapp

Ett riktigt universalplagg som går att hitta i de flesta butiker i modebranschen. Årets modejulklapp är ponchon.

När årets modejulklapp utses för åttonde året i rad är det ponchon som står i fokus. Från att ha varit lite av en doldis i modebranschen har den fått ett nyväckt intresse och syns ute på marknaden i många olika varianter.

– Ponchon representerar verkligen allt vi vill att årets modejulklapp ska göra. Med ”one size fits all” passar den många konsumenter samtidigt som den har fått ett nyväckt intresse under året. Den går också att kombinera på många sätt vilket möjliggör ett långt och därmed mer hållbart liv för plagget, säger Linda Kroon, kanslichef på Svensk Handel Stil.

Ponchon har differentierats och börjar nu bli ett basplagg i garderoben. På marknaden syns också nya bolag som har ponchon som enda plagg i sitt utbud.

– Det är roligt att ponchon har utvecklats så starkt i handeln under året, det är verkligen ett tillgängligt universalplagg som kan passa alla kroppar, stilar, säsonger och plånböcker, säger Elin Frendberg, VD Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp utses av Svensk Handel Stil tillsammans med Swedish Fashion Council. Tidigare klappar har varit:

2008 - Pyjamasen
2009 - Halsduken
2010 - Skjortan
2011 - Tröjan
2012 - Galoschen
2013 - Lättviktsjackan
2014 - Hatten
2015 - Ponchon

För mer information, ring gärna:
Elin Frendberg, VD, Swedish Fashion Council, 073- 355 06 38

Linda Kroon, kanslichef, Svensk Handel Stil 070 - 561 84 56

Pressbild bifogas. Foto: Cape Sweden.