Pressmedd; Årets Casonstipendier utsedda

Årets Casonstipendier utsedda

Antonia Nessen, Emma Palmér och Johanna Olofsson får dela på de 30 000 kronor som utgör fondens stipendiesumma för 2009. Det kom in totalt 46 ansökningar till fonden i år, vilket är ungefär lika många som förra året.

Antonia Nessen är en välskrivande frilansskribent med inriktning på bland annat mode. Antonia får 10 000 kronor för att utveckla modetidningen Contributor Magazine till en mötesplats för såväl unga som etablerade kreatörer i modebranschen. Antonias idé stärker branschen och utgör ett viktigt och välkommet komplement till de många bloggar och tidningar som idag handlar om modets yta.

Emma Palmér har både en textilekonomiexamen från Borås och en MBA från Hawaii Pacific University. Hon får 10 000 kronor för att utveckla en angelägen affärsidé i företaget FANGSI House of Quality & Logistics. Med bas i Stockholm, Kina och Indien ska FANGSI hjälpa svenska små- och medelstora mode- och textilföretag med logistik och kvalitetsarbete i Syd- och Sydostasien.

Johanna Olofsson har läst ett år på Tillskärarakademin i Stockholm och blev Best 1st Year Student efter sitt första år vid London College of Fashion, där hon studerar inköp och merchandising. Hon har även mycket goda vitsord från arbetsgivare, som visar att en karriär i branschen ter sig lovande. Johanna får 10 000 kronor för att ha möjlighet att praktisera på Liberty parallellt med studierna.

Stipendierna utbetalas i februari 2010.

Carl Casons Stipendiefond hjälper i första hand unga människor som vill skapa sig en kommersiell karriär i beklädnadsbranschen. Carl Cason drev själv en framgångsrik butik för herrkonfektion i Malmö och var ordförande för Sveriges Textilhandlareförbund under många år. Hans styrelsearvoden utgjorde grundplåt till stiftelsens kapital, vars årliga avkastning delas ut i form av stipendier.

__________________________________________________________________________ För kommentarer eller information, kontakta: Sven-Åke Cason, tel 070-295 9536, ordförande i Casonfonden (son till framlidne Carl Cason)

Maria Sandow, styrelseledamot, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18, som även kan förmedla kontakt med stipendiaterna

Margareta Ternell, pressansvarig på Svensk Handel 010-18 669, 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se