Pressmedd; Årets modejulklapp är en pyjamas

Årets modejulklapp är en pyjamas

Nu tar julhandeln fart hos landets klädhandlare och Svensk Handel Stil kan avslöja vad innehållet i årets mjuka julklapp under granen blir.

Julhandeln har nu kommit i gång och en grupp som äntligen känner medvind efter en motig höst är landets modehandlare. Svensk Handel Stil kan konstatera att det är en traditionell julklapp med en ny tvist, som ligger i de mjuka paketen under granen i år.

Pyjamasar och nattlinnen har alltid sålt bra till julen, men i år tycks lågtrycket i både klimat och konjunktur påverka valet av nattplagg. Det är varma nattkläder, som även kan användas som hemmaplagg som säljer bäst. Därför är pyjamasen årets modejulklapp.

– En nyhet i år är sköna pyjamasbyxor som säljs udda, eller med en enkel t-shirt, både för killar och tjejer. Mjukisplagg och morgonrock är också heta julklappstips, berättar Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil, tillika klädhandlare med tio butiker i södra Sverige.

I skohandeln är tofflorna fortfarande den mest populära julklappen. Uggs - toffelliknande stövlar, är också tillbaka och står säkert på många tjejers önskelista.

En första prognos för decemberhandeln i sko- och klädbranschen kommer från Svensk Handel Stil den 23 december.

____________________________________________________________ För frågor och intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressekreterare, Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80 Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639, 070-794 87 18, Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se