Pressmedd. Avtal för tjänstemän inom handeln klart.

Avtal för tjänstemän inom handeln klart

Det nya avtalet innehåller flera positiva förändringar för tjänstemännen inom handeln. Svensk Handel blev dock tvungen att acceptera individgarantier på en fortsatt hög nivå för att undvika en omfattande konflikt.

Svensk Handel och HTF/Akademikerförbunden accepterade idag medlarbudet gällande tjänstemannaavtalen inom handeln. Avtalen omfattar 60 000 tjänstemän inom såväl parti- som detaljhandel och löper på tre år.

Löneökningarna uppgår till totalt 10,2 procent under de tre åren och följer därmed nivån i tidigare träffade löneavtal på arbetsmarknaden. Varje heltidsanställd tjänsteman garanteras 410 kronor per månad 2007, 375 kronor per månad 2008 och 2009 i individuell löneökning.

- Vi är nöjda med det slutna avtalet och för Svensk Handels medlemmar är det av vikt att avtalen blivit treåriga. För att slippa en omfattande konflikt för tjänstemännen inom handeln har vi dock fått acceptera höga individgarantier. Detta försämrar företagens möjligheter till individbaserade löner, säger Bo Cederlöf förhandlingschef på Svensk Handel.

- Det är en framgång att vi nu har fått ett arbetstidsavtal som i sin helhet ersätter arbetstidslagen och som är flexibelt samt anpassat till företagens verksamheter. Arbetstidsavtalet innehåller inte heller någon arbetstidsförkortning, utan 40 timmars arbetsvecka bibehålls, säger Stefan Myrefelt, förhandlingsansvarig på Svensk Handel.

Utöver detta ger det nya avtalet möjlighet att ta ut 200 timmar i allmän övertid per år, vilket är en ökning med 50 timmar per år. Till detta kommer möjligheten att i vissa fall avbryta tidsbegränsad anställning i förtid.

_______________________________________________________________________ För frågor och intervjuer kontakta: Bo Cederlöf, förhandlingschef Svensk Handel 08-762 77 19, 070-698 39 15 Stefan Myrefelt, förhandlingsansvarig Svensk Handel 08-762 77 04, 070-329 04 95 Margareta Ternell, pressekreterare, Svensk Handel 08-762 77 50 eller 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se