Pressmedd. Brott mot butiker angår alla

Brott mot butiker angår alla

Brott mot handeln i Sverige kostar årligen 12 miljarder kronor. Företagen tvingas satsa stora belopp på förebyggande åtgärder. Utöver att kriminaliteten leder till personliga tragedier medför problemen också att var och en av de svenska konsumenterna årligen betalar 2 000 kronor för lagöverträdelserna. För att hela tiden ligga steget före måste handeln ständigt öka sitt yttre skydd. Tidigare räckte det med att låsa dörren när butiken stängde. Idag har de flesta företag investerat i larm, övervakningssystem, galler och pansarglas. Trots detta drabbas hela distributionsledet av omfattande, organiserade stölder, där kriminella nätverk stjäl varor för miljoner. Utvecklingen måste stoppas.

– Vi kan inte bygga butiker för de personer som vi inte vill ha in, säger Dick Malmlund, säkerhetschef Svensk Handel. Brotten berör alla och handeln kan inte på egen hand bära hela ansvaret att vända utvecklingen.

Dick Malmlund efterlyser enklare rutiner för att anmäla brott, skärpning av lagstiftningen när det gäller väpnade rån och att snatteri klassas som stöld. Större resurser måste också satsas på att förhindra brottsdebuten hos unga.

– Det gäller att arbeta förebyggande och ha goda rutiner för att begränsa pengarnas tillgänglighet. Då blir handeln tryggare och risken för rån, hot och våld minskar, säger Dick Malmlund.

Svensk Handel, Polisen och Handelsanställdas förbund genomför idag ett seminarium med fokus på säkerhet på Scandic Crown i Göteborg, klockan 08.30-12.00.

________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta:

Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel, 08-762 77 50, 070-642 00 16 Cecilia Sahlsten, presskontakt Svensk Handel i Göteborg 031 62 94 18, 0706 66 53 12 eller Dick Malmlund, säkerhetschef Svensk Handel 070-288 88 88.
Svensk Handel Södra Hamngatan 53, 4 tr 411 06 Göteborg Telefon 031-62 94 60 Fax 031-80 26 02 www.svenskhandel.se