Pressmedd. Casonstipendiet till fyra unga i modebranschen

Casonstipendiet till fyra unga i modebranschen

Nu har Casonstipendiet för 2007 delats ut. Fyra lyckliga vinnare inom beklädnadsbranschen får dela på 30 000 kronor ur Carl Casons Stipendiefond.

Ylva Sellberg från Nyköping och Anna Hagström, Göteborg, får 5 000 kronor vardera som bidrag till kostnader i samband med praktik och arbete med sina respektive kandidatuppsatser. Detta arbete kommer till stor del att ske vid Lindex produktionskontor i Shanghai under våren 2008 efter tre års studier på Textilekonomutbildningen vid högskolan i Borås. Ylva och Anna visar med sina studier, praktik och yrkesarbete att de helhjärtat och målinriktat satsar på en karriär inom den merkantila delen av modebranschen.

Hampus Bernhoff från Falsterbo har en "First Class" BA-examen från Central Saint Martins College of Art & Design i London och arbetar nu på sin slutkollektion på magisternivå. Han siktar på designerjobb hos något av de stora modehusen och hans meritlista visar att han länge har arbetat målinriktat med studier (även konst & design), praktik och deltagande i designtävlingar. Hampus var trainee i Swedish Style-projektet i Tokyo 2001. Han får 10 000 kronor som bidrag till sin examenskollektion.

Johan Fondberg från Stockholm har studerat mode i två år vid "Parsons School of Design" i Paris, därefter läst vidare på "Insituto Marangon" i Milano och är nu inne på tredje året vid samma institut i London. Johan har på kort tid satsat hårt och målmedvetet mot en karriär som designer, vilket också gett goda resultat i hans studier där han visat prov på stor talang i tuff konkurrens med elever från hela världen. Han får 10 000 kronor som ett bidrag till examenskollektionen.

Carl Casons Stipendiefond hjälper i första hand unga människor som vill skapa sig en kommersiell karriär i beklädnadsbranschen, och gärna inom herrkonfektion. Carl Cason själv drev en framgångsrik butik för herrkonfektion i Malmö och var ordförande för Sveriges Textilhandlareförbund under många år.

Fonden har en styrelse och förvaltas av branschkansliet Svensk Handel Stil i Svensk Handel. Styrelsens ordförande är Sven-Åke Cason, son till framlidne Carl Cason.
__________________________________________________________________________ För kommentarer eller information, kontakta: Ylva Sellberg, ylvasellberg@yahoo.se; mobil 0735-44 92 92 Anna Hagström, annahagstrom@hotmail.com, mobil 0704-01 09 41 Hampus Bernhoff, info@hampusbernhoff.com, tel +44 79 47 88 28 43 Johan Fondberg, fondberg@hotmail.com; tel +44 77 26 44 24 58

Sven-Åke Cason, tel 070-295 9536, ordförande i Casonfonden

Margareta Ternell, pressekreterare på Svensk Handel 08-762 77 50, 070-642 00 16.

Svensk Handel Stil Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Tel 08-762 76 94 Fax 08-762 78 66 www.svenskhandel.se/stil