Pressmedd. Dämpad optimism bland handlarna

Dämpad optimism bland handlarna

Handelsbarometern för maj månad visar på fortsatt dämpad tilltro till utvecklingen i detaljhandeln. För första gången på länge syns dock ett ökat rekryteringsbehov. Mätningen för maj visar också miljödebattens påverkan på handeln.

Handelsbarometern den här månaden visar på sjunkande optimism bland handlarna. Tilltron till försäljningsutvecklingen i den egna butiken är fortsatt högre än för detaljhandeln i stort, men dämpas något i maj månads mätning. Handlarnas framtids- och kaxighetsindikator sjunker med två enheter jämfört med april. Trots detta ökar andelen handlare som räknar med att nyanställa i den egna butiken med 2 procent- enheter.

– Osäkerheten består om hur stor den ekonomiska avmattningen kan bli. Det kan förklara att handlarna nu är dystrare över de kommande tre månaderna i hela detaljhandeln än de var i april. Samtidigt är det nu fler som räknar med att nyanställa i den egna butiken, vilket kan tyda på att skillnaden mellan detaljhandelns delbranscher är stor, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
En stor majoritet av handlarna uppger att de upplevt en ökad miljömedvetenhet hos kunderna det senaste året.

En av anledningarna till att butikerna inte erbjuder fler miljömärkta varor, är enligt handlarpanelen ett dåligt utbud av dessa produkter hos producenterna.

Mer finns att läsa i maj månads Handelsbarometer.

________________________________________________________________________ För eventuella frågor och intervjuer kontakta:

Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50, 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se