Pressmedd. Exportskjuts för kläder

Exportskjuts för kläder Sverige exporterar kläder som aldrig förr.
Förra året exporterade svenska företag konfektion och mode för 8,9 miljarder. Det är en rejäl ökning jämfört med 2005 då motsvarande siffra var 7,8 miljarder. – Många av våra medlemsföretag har haft fulla orderböcker, säger Ola Toftegaard på TEKO- industrierna till branschtidningen Sko&Mode.
Exportökningen är generell och gäller alla marknader dit Sverige säljer kläder. Mest exporterar Sverige till Finland. Tvåa kommer Danmark och trea Norge. Så har det sett ut under flera år. Men nya länder visar en uppgång i statistiken, om än från betydligt lägre nivå.
– De svenska tekoföretagen är inte stora i Asien – än. Men det är på gång. Där finns nya stora köpstarka grupper, kommenterar Ola Toftegaard.
Export i det här fallet betyder att kläderna vid något tillfälle passerat Sveriges gränser på sin vidare väg ut i världen. När det talas om svenska exportframgångar på klädsidan, används ofta termen "modeindustrin" vilket kan leda tankarna fel. Det är bara en bråkdel av svenskt mode som är producerat i Sverige.
– Man talar om en svensk exportboom på konfektion, men man får inte glömma bort att i princip allt som exporteras först importerats, säger Åke Weyler på Textilimportörerna.
I typfallet görs designen i Sverige och tillverkningen i Asien. Sedan skickas plaggen tillbaka till Sverige för att sedan exporteras vidare. Men många svenskdesignade kläder skickas också direkt vidare från Asien till butiker i bland annat Europa. Så är det till exempel för många av de plagg som H&M säljer. Skulle man räkna in alla de plagg som på något vis har haft med svensk design och Sverige att göra, skulle förstås exportsiffrorna bli ännu högre.
Sko&Mode är branschtidningen för yrkesverksamma inom kläd- sko- och sportmodebranschen. Tidningen kommer ut med 8 nummer per år och ägs av branschorganisationen Svensk Handel.

__________________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta:

Ylva Åkesson, reporter på branschtidningen Sko&Mode, 08-762 76 21 Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se