Pressmedd; Handlarna hoppfulla inför julen

Handlarna hoppfulla inför julen

Oktober månads Handelsbarometer visar att optimismen i handeln fortsätter att stiga. Drygt hälften, 54 procent, av handlarpanelen förutspår försäljningsökningar i den egna butiken de kommande tre månaderna. Något färre, 48 procent, tror på försäljningsökningar i detaljhandeln i stort. Framtidsindikatorn stiger med totalt 7 enheter och landar på 16, vilket är den högsta nivån sedan i maj 2008.

Trots att handlarna är optimistiska rörande omsättningsutvecklingen det kommande kvartalet är det än så länge bara 8 procent av de tillfrågade som planerar att nyanställa personal.

– Handlarnas förväntningar på en god julhandel i den egna butiken stiger i oktobermätningen, medan synen är något sämre för detaljhandeln i stort. Det tyder på skillnader i detaljhandelns delbranscher. Hittills i år har exempelvis försäljningen i dagligvaruhandeln ökat med över 5 procent och i sporthandeln med nära 8 procent, medan branscher som elektronik-, leksaks- och guldsmedshandeln haft det betydligt tuffare, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

– Att åtta av tio handlare tror på oförändrad personalstyrka under de närmaste månaderna avspeglar också den osäkerhet som fortfarande råder om konjunkturen. Vi kan ännu inte blåsa faran över, speciellt som en god försäljningsutveckling inte nödvändigtvis betyder att lönsamheten i företagen är god. Delar av detaljhandeln har hårt pressade marginaler samtidigt som försäljningen går hyfsat, säger hon.

Mer finns att läsa i oktober månads Handelsbarometer.

_______________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel, 010-47 18 548, 070-290 23 06 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se