Pressmedd; Högtryck i handeln inför julen

Högtryck i handeln inför julen

Handlarnas förväntningar inför julhandeln är höga. Dessutom planerar nu fler handlare än tidigare att öka personalstyrkan i butiken inför den kommande perioden.

Handelsbarometern för november månad visar att handlarna har höga förväntningar på en god julhandel i år. Framtidsindikatorn stiger med 9 enheter och landar på 27 vilket är den högsta noteringen sedan december 2007.

För första gången sedan juni 2008 är det dessutom något fler handlare som planerar öka personalstyrkan i butiken jämfört med dem som vill minska antalet anställda. Skillnaden mellan de två grupperna är dock liten, 11 procent av handlarna förutspår personalökningar under perioden medan 9 procent förutspår minskningar. Den stora majoriteten, 8 av 10 handlare tror dock att personalstyrkan kommer att vara oförändrad.

– Handlarnas tro på en god julhandel är glädjande, inte minst från ett samhällsekonomiskt perspektiv då privatkonsumtionen också driver tillväxt. Men det är viktigt att ta i beaktande att flertalet delbranscher i detaljhandeln har backat under året och att lönsamheten är sämre för många enskilda företag. Försäljningsvolym och lönsamhet går inte alltid hand i hand, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

– Decemberförsäljningen är viktig för många branscher och för vissa avgörande för årsförsäljningen. I fjol stod försäljningen under årets sista månad för 24 procent av leksakshandelns årsförsäljning och motsvarande siffra för klädhandeln och bokhandeln var 11 procent, säger hon.

Mer finns att läsa i november månads Handelsbarometer.

_______________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel, 010-47 18 548, 070-290 23 06 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se