Pressmedd. Köplustens år för modehandeln

Köplustens år för modehandeln

I senaste numret av branschtidningen Sko& Mode kan man läsa om modekonsumtionen och dess utveckling de senaste två åren.

Förra året konsumerade vi kläder och skor för sammanlagt 71,183 miljarder kronor, drygt fyra miljarder mer än föregående år. Cirka 60 miljarder kronor av dessa spenderade vi på kläder och klädtillbehör och nästan 11 miljarder kronor spenderade vi på skor enligt SCB.

– Modekonsumtionen har ökat stadigt de senaste tolv åren, för både kläder och skor. Men om man jämför statistik månad för månad finner man både höga toppar och djupa dalar säger Harriet Lindesmark, chefredaktör på Svensk Handels branschtidning Sko&Mode.

Förra året ökade till exempel skoförsäljningen rekordartat ett par gånger. I mars sålde skofackhandeln för nästan 35 procent mer än motsvarande månad föregående år. Mars var också en bra klädmånad där försäljningen ökade 14 procent i klädbutikerna.

Siffrorna kommer från Svensk Handel Stil som varje månad mäter försäljningsutvecklingen av skor och kläder i jämförbara fackhandelsbutiker. Sett över året var ökningstalen mer beskedliga och kläderna "hann ikapp" skorna. Årsförsäljningen i klädfackhandeln steg med 2,4 procent och i skofackhandeln med 1,7 procent.

Handelns utredningsinstitut, HUI tror på fortsatt bra tider för modehandeln. Svenskarna har spenderat mycket pengar på sina hem: ombyggnader, tillbyggnader, nya möbler och elektronik. En del av den konsumtionen har varit lånefinansierad. Nu styr man över utgifterna till sådana varor som ofta betalas direkt från lönekontot. Hit hör mode.

– Ser man på modeåret 2007 som helhet fortsätter trenden där de stora handelsaktörerna blir allt större och de mindre allt färre, säger Harriet Lindesmark, på Sko&Mode.

Sveriges modeexport slog rekord förra året och passerade för första gången 9-miljardersvallen.

Varje år gör tidningen Sko&Mode en kartläggning av modeåret som gått. Mer om de största företagen på den svenska modemarknaden och om hur svenskarna shoppar finns att läsa i det senaste numret av tidningen.

________________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Harriet Lindesmark, chefredaktör för tidningen Sko& Mode, 08-762 76 20, 070-881 36 50 Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50, 070-642 00 16

Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se