Pressmedd; Ny lag motverkar illojal konkurrens inom handeln

Ny lag motverkar illojal konkurrens inom handeln

Den 1 januari 2010 träder den nya kassaregisterlagen i kraft. Lagen innebär att de som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning (även kontokort) måste ha ett certifierat kassaregister. Syftet med den nya lagen är att motverka illojal konkurrens på marknaden.
– Svensk Handel välkomnar den nya lagen om kassaregister eftersom den syftar till att komma tillrätta med den illojala konkurrensen. Företagens kostnader för att leva upp till regelverket måste dock hållas på en rimlig nivå i förhållande till samhällsnyttan, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Svensk Handel arbetar aktivt med att även torghandeln skall inkluderas i regelverket.
Under hösten arrangeras fyra seminarier för att informera om den nya lagen. Träffarna äger rum i Göteborg, Malmö, Sundsvall och Stockholm i nämnd ordning, med start idag den 14 oktober.

Göteborg 14 oktober, Svenska Mässan Malmö 20 oktober, Malmö Mässan Sundsvall 22 oktober, Sundsvall KonferensCenter Stockholm 2-3 november, Stockholmsmässan

För mer information gå in på www.svenskhandel.se

_______________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Bengt Nilervall, ansvarig för betalfrågor, Svensk Handel, 010- 47 18 544, 073-801 85 44 Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se