Pressmedd; Rikas konsumtion påverkas av konjunkturen

Pressmeddelande

Rikas konsumtion påverkas av konjunkturen Svensk Handels undersökning av rika svenskar visar att en fjärdedel påverkas av den rådande lågkonjunkturen och ändrar sitt konsumtionsbeteende. Lyxbutikerna vittnar också om turisterna som en alltmer betydelsefull målgrupp.
Nära en fjärdedel av de tillfrågade planerar att spendera mindre pengar genom att köpa färre produkter eller byta till lågprisalternativ under 2009. Det är främst konsumtionen av bilar, smycken och hemelektronik som de rika spar in på i sämre tider.
Mat och resor ligger i topp när de förmögna unnar sig något extra. Andra exempel är kläder, skor och skönhetsbehandlingar.
Så många som 65 procent svarar dock att lågkonjunkturen inte påverkar deras konsumtionsbeteende. Nästan hälften svarar också att priset inte är viktigt när de handlar mat och en femtedel handlar helst sin mat i en saluhall. Men undersökningen visar att priset på mat är viktigare för kvinnor än för män. En femtedel av de tillfrågade anser att det svenska utbudet av varor är otillräckligt och nästan var tionde handlar därför utomlands. Det är främst ett större utbud av kläder, vin, skor som de förmögna saknar i svenska butiker.
Intervjuer är också gjorda med handlare från lyxbutiker i Stockholm och en utvald butik i Värnamo. Intervjuerna vittnar om att deras kunder har höga förväntningar på kunskap, tid och service från personalen vid ett köp.
Lyxbutikerna beskriver också att de internationella turisterna har blivit fler och en allt mer betydelsefull målgrupp. Turismen i Stockholm har dessutom blivit mindre säsongsbetonad och internationella turister kommer numera under hela året.

Mer finns att läsa i "Så konsumerar Sveriges rikaste" www.svenskhandel.se _______________________________________________________________________ För mer information eller eventuella intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Christina Larsson, presskontakt, Svensk Handel, 010-47 18 588, 070-630 92 61

Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se