Pressmedd. Starkt självförtroende hos handlarna

2008-02-15

Starkt självförtroende hos handlarna

Februari månads Handelsbarometer visar att handlarnas självförtroende fortsätter att stiga, medan tilltron till utvecklingen i den totala detaljhandeln är rekordlåg. Flera av de branscher som spås drabbas hårdast av en ekonomisk avmattning är de som uppvisat starkast tillväxt under högkonjunkturen.

Andelen handlare som tror att de kommer att öka sin marknadsandel fortsätter att tillta vilket leder till att kaxighetsindikatorn den här månaden stiger.

Handelsbarometern visar att 52 procent av handlarna tror på en försäljningsökning i den egna butiken de kommande tre månaderna. Det är en ökning med 5 procentenheter sedan januari månads mätning. Handlarna är däremot mer pessimistiska i bedömningen av den totala detaljhandeln, där bara 30 procent tror på en försäljningsökning under samma period.

Även vad gäller kommande anställningsbehov är handlarna mer positiva för den egna butiken än för detaljhandeln i stort.

– Den allmänna debatten om en eventuell förestående ekonomisk avmattning styr förmodligen panelens syn på handeln i stort, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Riksbankens höjning av styrräntan var inte känd när panelen tillfrågades, men även utan vetskap om den kan vi se att handlarna är försiktiga med att dra på sig ökade kostnader, till exempel ifråga om nyrekryteringar.

Detaljhandeln har under det senaste decenniet präglats av stark tillväxt inom i stort sett alla branscher. De branscher som handlarna tror skulle drabbas hårdast vid en eventuell ekonomisk avmattning är guldsmedshandeln följt av möbelhandeln och elektronikhandeln. De branscher man spår skulle påverkas minst av en sämre ekonomi är Apoteket, Systembolaget och livsmedelshandeln, i nämnd ordning.

Hela rapporten finns att läsa i februari månads Handelsbarometer.

________________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel 08-762 77 03, 070-290 23 06 Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50, 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se