Pressmedd. Svensk Handel firar 125 år

Svensk Handel firar 125 år

År 1883 samlades 270 högtidsklädda köpmän på Hotell W6 i Stockholm för att bilda en gemensam intresseförening, som idag är Svensk Handel.
Svensk Handel firar 125-årsjubiléet vid årets föreningsstämma den 12 maj 2008 på Hasselbacken, Djurgården. I samband med manifestationen har Svensk Handel med hjälp av Centrum för Näringslivshistoria tagit fram en bok för att spegla handelns historia. Följ med på en spektakulär resa från 1880-talets Norrbrobasar till dagens köpcentrum. Boken innehåller 171 unika bilder över utvecklingen som skett inom handeln. De allra flesta bilderna har aldrig tidigare publicerats.
Boken visar historien över organisationen Svensk Handel och den svenska detalj- och partihandelns utveckling. Den beskriver branschens viktiga roll i Sverige under 125 år och är något som berör oss alla.

– Boken tar dig in bakom kulisser och visar stad och samhälle från vinklar man inte sett tidigare. Ett exempel är kungabesök på ett ostlager, säger Dag Klackenberg, vd Svensk Handel.
Genom handelns bilder berättas också ett stycke okänd svensk historia. Till exempel att de första elektriska skrivmaskinerna fanns redan på 1930-talet och att Norrbrobasaren med sina flanörer på 1880-talet var mycket lik Sturegallerian med sina yuppies 100 år senare.

Mer finns att upptäcka i boken "Handelsbilder - 125 år med Svensk Handel".

För vidare information och eventuella intervjuer kontakta:

Margareta Ternell, pressekreterare på Svensk Handel, 08-762 77 50, 070-642 00 16

Edward Blom, Centrum för Näringslivshistoria, 08-634 99 29, 0709-66 44 90 Inge Lidström, administrativ chef på Svensk Handel, 08-762 77 53, 070-698 39 21

Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se