• Svensk Handel/

Pressmedd; Teknik, innovationer och globalisering är några av de områden som ligger i blickfånget för höstens handelsstipendiater

För att öka kunskapen om handeln delar Handelns Utvecklingsråd ut stipendier till nydisputerade forskare och doktorander. Flera av höstens stipendiater intresserar sig för hur ny teknik påverkat handeln och hur handelsföretagen ska förhålla sig till en allt mer internationell marknad.

- Det är viktigt att stödja unga lovande handelsforskare, så att de kan få möjlighet att utveckla och fördjupa sig i frågor av intresse för handeln, säger Andreas Hedlund, kanslichef vid Handelns Utvecklingsråd. Totalt delas närmare 3 miljoner kronor ut till aktuella stipendiater.

Post doc-stipendiater Maria Persson nominerad av Lunds universitet forskar om internationell handel, framför alla effekter av gränsbyråkrati och hur EUs handelspolitik påverkar handeln med u-länder. Maria Persson: tel 046 222 46 70

Linda Thunström nominerad av Handelshögskolan i Umeå ska undersöka hur konsumenter värderar hälsa och miljö i utbudet av livsmedel. Linda Thunström: tel 08 762 72 83

Mikael Hernant nominerad av Handelshögskolan i Stockholm ska undersöka hur innovationer som självscanning, individuell marknadsföring och automatiska beställningssystem påverkar butiker. Mikael Hernant: tel 0730 52 14 01

Doktorandstipendiater Vad krävs för att handelsföretag ska kunna tillgodogöra sig avancerade logistiklösningar? Doktoranderna Fredrik Stahre och Magnus Lindskog har båda har fått stipendium från Handelns Utvecklingsråd för att kunna ta reda på det. Fredrik Stahre: 013 28 14 98, Magnus Lindskog: 013 28 15 74

Jenny Grek ska forska om hur innovationer påverkar tillväxt och lönsamhet inom handeln, och Marie Lidbom ska kartlägga partihandelns nya roll i en globaliserad marknad. Jenny Grek: 0703 04 18 39, Marie Lidbom: 036 101817.

För mer information, kontakta Andreas Hedlund, kanslichef, Handelns Utvecklingsråd 010 471 85 46, www.hur.nu

Kollektivavtalsstiftelsen Handelns Utvecklingsråd finansierar forskning om handel med 15 miljoner kronor varje år. Bakom stiftelsen står Akademikerförbunden, Arbetsgivarföreningen KFO, Handelsanställdas förbund, Svensk Handel och Unionen.