Pressmedd. Trender i julhandeln 2007

Trender i julhandeln 2007

Svensk Handel presenterar för första gången en unik undersökning om julhandeln där handlare har fått agera expertpanel. Undersökningen baseras på drygt 400 handlares förväntningar inför julen.

Julen står inför dörren och i butikerna planeras det för fullt. Alla vill sticka ut och synas i mängden av tomtar och klappar, och vad vi önskar oss beror på vem vi är och vilken livsstil vi har. Samt vilka samhällstrender som påverkar konsumtion och köpbeteende.

En grön jul där tomten är rättvis, trenden vi ser är att människor gör mer medvetna val när de handlar. Undersökningen visar att försäljningen av ekologiska/ miljömärkta varor samt rättvisemärkta produkter kommer att öka.
Många klädkedjor har lanserat eko-kollektioner och dessa kan vara bubblare i tomtens säck. Med det vi köper och det vi ger bort signalerar vi gärna att här har du en som har koll.

Bristen på tid påverkar också vart och när vi handlar våra julklappar eller "nätklappar" . Att sondera utbudet innan man besöker butiken eller till och med handla julklappar på Internet blir alltmer populärt. Inte minst eftersom handeln på Internet alltid har öppet och kan ske när det passar kunden.

Julen gör oss traditionella när det gäller julmaten, här ska det vara egenhändigt rullade köttbullar och ingen färdigmat. Nyheter på julbordet har svårt att kvala in och de som plockar in en nyhet förväntas satsa på hälsosamma alternativ så som GI-rätter och bul- gursallad.

Handelns tips till tomten är inte en utan flera beroende på livsstil och familjesituation. Studenten är köpstark och shoppar till pengarna tar slut och uppskattade julklappar är ett stick-kit eller presentkort laddat med mat. 40-talisten eller rekordgenerationen lever i nuet och är fria från krav och sätter guldkant på tillvaron. Inredning kultur och hem lockar dem men teknik väcker nyfikenheten.
Mysparet kan vara det unga paret, det lite äldre och de som funnit varandra lite senare i livet och de gillar att vara tillsammans och den som ger en resa eller ett spa- paket till mysparet har tänkt helt rätt. Teens gränslandet mellan barn och tonåring, de är supersociala har åsikter om allt och är slipade som förhandlare. För teens är kläder och elektronik viktigt men glöm inte be om öppet köp. Storstadssingeln spenderar både tid och pengar på sitt utseende och vänder hemåt till jul.
De har koll på de senaste trenderna när det gäller inredning och kläder.
Barnfamiljen gillar båda hårda och mjuka paket. Elektronik så som tv och dataspel är populära. Men även familjeaktiviteter som resor och sällskapsspel är uppskattade.

Det går bra för handeln, branschen är inne på sitt elfte år av ständig tillväxt . Julhandeln 2007 förväntas följa samma mönster och utvecklas positivt. Prognosen är att decemberhandeln kommer att omsätta ca 62 miljarder i hela riket (inklusive Systembolaget och Apotek) vilket utgör 11 procent av årsomsättningen.

______________________________________________________________________________ För mer information kontakta: Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel, 08-762 77 50, 070-642 00 16 Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil, 08-762 76 94, 070-794 87 18 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Tel 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se