Pressmedd. Vinnare av årets stora handelspris

Pressmeddelande Vinnare av årets stora handelspris Vinnarna av årets handelspris, Retail Awards 2008, korades i kväll på den stora handelsgalan på Cirkus i Stockholm. Se juryns motiveringar nedan:

Årets användare av ny teknik: H&M "H&M utnyttjar sin sajt för att locka kunderna till butiken. Här publiceras nya fashion-videor som kunden kan få överförd till sin iPOD. I ett virtuellt provrum kan man förse dockan med sitt eget ansikte och testa hur olika kollektioner passar".

Årets säkerhetslösning: Coop Nära-kedjan "En intelligent riskanalys ledde till väl genomtänkta åtgärder. Det tydligt mätbara resultatet överträffade alla förväntningar".

Årets köpcentrum eller galleria: Kungsmässan "Bra utbud och design kombinerat med en genomtänkt och långsiktig marknadsföring har befäst Kungsmässans givna plats på detaljhandelsmarknaden. Den välintegrerade ombyggnaden förstärker konceptet".

Årets medvetna butik: Norrgavel "Att tillfredsställa både det funktionella och det estetiska med ett ansvarsåtagande för miljö och framtiden är Norrgavels filosofi och företagets värdegrund. Denna värdegrund genomsyrar såväl val av material och tillverkningssätt som långsiktig hållbarhet".

Årets e-handel: Stadium "Med en utformning som tar e-handeln ett steg framåt känns Stadiums sajt som att gå in i en butik, trots att den är på nätet. Webbshoppen innehåller mer än vad många analoga butiker kan erbjuda och gör klickandet till en riktig upplevelse".

Årets komet: Odd Molly "Odd Molly har genom att konsekvent hålla sig tätt till sin affärsidé påvisat att livskvalitet kan gå före livskvantitet och att denna filosofi går att kombinera med en osedvanligt god ekonomisk utveckling".

Årets inredningsidé: Gooh "Ett väl utvecklat inredningskoncept för en attraktiv, flexibel och praktisk shop-in-shop lösning".

Årets butikskedja: Gina Tricot "Denna expanderande, familjeägda butikskedja visar på en exempellös framgång i en stenhård bransch, bland annat genom en konsekvens i koncept och marknadskommunikation. Gina Tricot är en mycket lönsam modekedja, där tillväxten enbart sker med eget kapital".

Årets butikssäljare: Ingeborg Autried, NK manlig depå, Stockholm "Ingeborg Autried gör vid varje tillfälle sitt bästa som säljare. Hon kombinerar en mycket god produktkunskap med hög service och en naturlig anpassning till kundens unika behov. Hon har inspirerat många inom detaljhandeln till utveckling av sitt säljarbete".

Årets butik: Pause Ljud & bild, Stockholm "Med kunskap, humor och passion för ljud och bild har Pause skapat en både snygg och kundvänlig butik. Den guldäggsbelönande marknadsföringen har fått hög igenkänningsfaktor. Pause har lyckats att skapa framgångar i en extremt konkurrensutsatt bransch".

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och tidningen Dagens Handel.

__________________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel, 08-762 77 50, 070-642 00 16 Thomas Karlsson, chefredaktör för tidningen Dagens Handel, 070-569 43 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se