Pressmedd; Ytterligare hopp om framtiden hos handlarna

Ytterligare hopp om framtiden hos handlarna

Handelsbarometern för maj månad visar att handlarnas framtidstro ökar ytterligare. Mätningen visar också att svenskarna fortsätter att handla ekologiska produkter trots sämre tider.

Maj månads Handelsbarometer visar att handlarnas framtidstro fortsätter att öka. Framtidsindikatorn som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i hela detaljhandeln stiger med 7 enheter jämfört med förra månadens mätning. Fler andel handlare ser också mer positivt på sysselsättningen inom detaljhandeln.

Mest konjunkturkänsliga är handlare inom kapitaltunga branscher som till exempel möbel och byggvaruhandeln medan livsmedelshandlare generellt klarar sig bättre.

– Det har skett en rejäl återhämtning jämfört med läget vid årsskiftet . Fortfarande har den stora gruppen konsumenter fast anställning och därmed mer pengar att handla för än i fjol, tack vare låg ränta och skattesänkningar. Butiker som får dessa som kunder ser därför inte lika nattsvart på utvecklingen under de närmaste månaderna som prognosmakare gör, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

– Dessutom står sommaren för dörren och vissa tecken tyder på att många kommer att tillbringa semestern i Sverige i år. Dyr utländsk valuta gör en utlandsresa totalt sett dyrare även om man kostar på sig mer i fråga om mat, dryck, kläder och sommarprylar här hemma. För handeln är det givetvis en positiv injektion, säger Yvonne Ingman.
Konsumenternas intresse för ekologiska varor har ökat stadigt de senaste åren. Månadens mätning visar att svenskarna fortsätter att handla ekologiska produkter trots sämre tider. Så många som 84 procent av handlarna menar att försäljningen är oförändrad eller fortsätter att öka.

– Siffrorna visar att den ekologiska trenden som nu gällt en längre tid inte är tillfällig. För många konsumenter är det även i lågkonjunktur viktigt med en hälso- och miljömedveten livsstil och i den ingår att i möjligaste mån köpa ekologiska varor, menar Yvonne Ingman.
Mer finns att läsa i maj månads Handelsbarometer

_______________________________________________________________________ För frågor och intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig, Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16 Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel, 010-47 18 548, 070-290 23 06 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se