Pressmeddelande; 1000 handlares svar om förväntningar inför julhandeln 2008!

Handlarnas egna förväntningar på julhandeln 2008

Svensk Handel presenterar för andra året i rad en unik undersökning om julhandeln där handlare har fått agera expertpanel. Undersökningen baseras på nästan 1000 handlares förväntningar inför julen.

Ekologisk boom i detaljhandeln Trots tuffare ekonomiska tider tror majoriteten av de tillfrågade handlarna att försäljningen av ekologiska varor kommer att öka jämfört med julen 2007. Intresset för ekologiska varor har på senare år varit så stort att utbudet inte alltid har hängt med. Ett exempel är de ekologiska julskinkorna som tagit slut flera dagar före jul. Nyheter på julbordet i år menar handlarna är ett ytterligare utbud av ekologiska matvaror.

E-handeln ökar i jul E- handeln slår nytt rekord i årets julhandel. Under 2008 har e-handelsförsäljningen ökat i snabb takt, prognosen för 2008 är att näthandeln ska omsätta 20,7 miljarder kronor. Drygt hälften av handlarna tror att e-handelsförsäljningen kommer att öka i årets julhandel. Intressant att notera är att det är fler inom dagligvaruhandeln än inom sällanköpshandeln som tror att e-handeln kommer att öka i år.

Rekord i julhandeln trots allt Butikerna rustar sig för en intensiv julhandel. Julhandeln startar enligt de flesta tillfrågade den första advent. Många handlare tror att den vikande konjunkturen kommer att påverka deras försäljning negativt. Handlarna i sällanköpshandeln tror att lågkonjunkturen främst kommer att innebära att kunderna köper färre julklappar. I dagligvaruhandeln ser man snarare att konsumenterna växlar ner från dyrare till billigare produkter.

Under 2008 har detaljhandeln fått en långsammare tillväxttakt. Prognosen för 2008 är därför försiktigare än tidigare år och försäljningen beräknas öka med 2,5 procent. Prognosen är att decemberhandeln kommer att omsätta ca 61 miljarder kronor, vilket är 1,4 miljarder kronor mer än i förra årets julhandel.

Mer finns att läsa i Svensk Handels "Julrapport 2008" som också inkluderar vilka produkter handlarna själva tror blir storsäljarna i årets julhandel! ____________________________________________________________________ För mer information eller intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressekreterare för Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16 Svensk Handel, Skolgatan 4, 551 16 Jönköping, Tfn:036-30 32 61, Mobil: 070-630 92 61 www.svenskhandel.se