Regeringen borde göra det lättare att anställa, inte svårare

Svensk Handels vd Karin Johansson kommenterar regeringens budget:

-          De nedsatta arbetsgivaravgifterna för unga har gett unga fler jobb i handeln. När den nu höjs ökar kostnaderna för handeln med 3,5 miljarder för handeln. Därutöver kommer högre kostnader för transporter på grund av höjd skatt på drivmedel. Om regeringen menar allvar med att få ner arbetslösheten borde man göra det lättare att anställa i stället för svårare, då kommer handeln att ge fler jobb, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

-          Att regeringen vill underlätta matchning på arbetsmarknaden är lovvärt, men kommer inte att hjälpa när kostnaderna ökar så kraftigt.

Kontakt:

Markus Friberg
Presschef, Svensk Handel
070 – 261 30 84

Hans Tjernström
Pressekreterare, Svensk Handel
076 – 781 86 96

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

- De nedsatta arbetsgivaravgifterna för unga har gett unga fler jobb i handeln. När den nu höjs ökar kostnaderna för handeln med 3,5 miljarder för handeln. Därutöver kommer högre kostnader för transporter på grund av höjd skatt på drivmedel. Om regeringen menar allvar med att få ner arbetslösheten borde man göra det lättare att anställa i stället för svårare, då kommer handeln att ge fler jobb
Karin Johansson, vd, Svensk Handel