ServiceCollege Värmland är nu certifierat

ServiceCollege Värmland är nu certifierat

Svensk Handel har som en av parterna i ServiceCollege godkänt ansökan om certifieringen av Värmlands serviceutbildningar i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil, Eda, Arvika och Karlstads Universitet. ServiceCollege Värmland certifieras den 3 maj.

Syftet med ServiceCollege är att säkerställa att utbildningarna i en region möter tjänstesektorns kompetensbehov. ServiceCollege är en kvalitetsstämpel som visar att eleverna ges relevant yrkeskompetens för jobb där servicekompetens är ett grundläggande krav, och att de är väl förberedda för en karriär i tjänstesektorn.

De kriterier som styrgruppen för ServiceCollege granskar är på både regional och lokal nivå.

På regional nivå; att regionen gjort en behovsanalys av god kvalitet och identifierat centrala målyrken och kompetensbehov, samt matchat dessa mot utbildningarna och startat en styrgrupp med arbetslivsmajoritet.

På lokal nivå, att utbildningarna har en god samverkan med arbetslivet, gemensamt fokus på servicekompetens, jobbar med att tydliggöra målyrken och karriärvägar via exempelvis högre utbildning och att de har ett väl fungerande utvecklingsarbete för högre kvalitet och relevans.

ServiceCollege leds av en styrgrupp med representanter från Almega, Fastighetsanställdas förbund, Handelsanställdas förbund, Kommunal, Stiftelsen Företagsam och Svensk Handel.

För eventuella frågor eller intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig, Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16 Fredrik Voltaire, ansvarig utbildning/forskning, Svensk Handel, 010-47 18 682

Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500, www.svenskhandel.se