Shoppingturism – tillväxt och nya kundgrupper

Torsdagen den 8 oktober presenterar Svensk Handel rapporten ”Shoppingturism i Sverige” på Åhléns City i Stockholm och Gekås i Ullared. Rapporten fokuserar på handelns roll i besöksnäringen.

Den svenska shoppingturismen blir allt viktigare. Utländska gäster spenderar nästan halva reskassan i butikerna medan svenskar lägger nästan en fjärdedel på shopping. Det betyder att 74 miljarder kronor – motsvarande 11 procent av den totala detaljhandelns omsättning kommer från besökare. Rapporten presenteras vid två seminarier hos Svensk Handels medlemsföretag Åhléns City i Stockholm och Gekås i Ullared.

På Åhléns City Stockholm deltar Daniel Karlsson, Store Manager, som berättar om Åhléns satsningar riktade mot turister. Rapporten presenteras av Svensk Handels vd Karin Johansson och Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert.
Åhléns City, Restaurang Pane Fresco. Entré: Mäster Samuelsgatan 57
Tid: Torsdag 8 oktober kl. 08.30-10.00 (en lättare frukost serveras från kl. 08.30, seminariet börjar kl. 09.00)

På Gekås i Ullared deltar Jan Wallberg, vd, som ger sin berättelse om Gekås väg till paketerade shoppingresor från både Sverige och Norge. Rapporten presenteras av Magnus Kroon, näringspolitisk expert, Svensk Handel.
Tid: Torsdag 8 oktober kl. 12.30-14.00 (baguette, kaffe och te serveras från kl. 12.30, seminariet börjar kl. 13.00)

Varmt välkommen!

Kontakt: