Söderbergska Handelspriset 2010

2010-04-12

Söderbergska Handelspriset 2010

Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser och Svensk Handel har beslutat tilldela Anders Lönner, vd Meda AB, Söderbergska Handelspriset 2010.

Juryns motivering Anders Lönner har genom nya och djärva strategier inom handeln med läkemedel, framgångrikt utvecklat svenska Meda AB till ett internationellt läkemedelsföretag.

– Anders Lönner är en sann entreprenör i bemärkelsen att kunna förena nya idéer med praktisk handling på ett uppseendeväckande lönsamt sätt, säger Dag Klackenberg, ordförande i Söderbergska Handelsprisets jury.

Prisutdelningen och prisföreläsningarna äger rum den 10 maj, på Yasuragi Hasseludden, utanför Stockholm, i samband med Svensk Handels årsstämma.

Det Söderbergska Handelspriset delas ut till den eller de som genom framstående teoretiska eller praktiska insatser bidragit till utvecklingen inom distributionsområdet i vid bemärkelse. Priset är det största i sitt slag i Sverige och delas i år ut för 22:a gången. Prissumman är på 500 000 kronor.

Fakta: Det Söderberska Handelspriset utdelas varje år av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser i samråd med Svensk Handel. Stiftelserna har till ändamål att främja vetenskaplig forskning och vetenskaplig undervisnings- eller studieverksamhet varvid företrädesvis de ekonomiska, medicinska och rättsvetenskapliga områdena skall komma ifråga. Läs mer på www.soderbergsstiftelser.se

___________________________________________________________________ För mer information kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16

Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se

s