Söderbergska Handelspriset tilldelas i år entreprenören och affärsmannen Torsten Jansson

Pressmeddelande

Söderbergska Handelspriset går 2008 till entreprenören och affärsmannen Torsten Jansson, vd för New Wave Group. Det Söderbergska Handelspriset delas ut för 20:e gången och är i år höjt till 500 000 kronor. Prissumman kommer från Torsten och Ragnar Söderbergs Stiftelser.

Prisutdelningen äger rum den 12 maj på Hasselbacken i Stockholm, samma dag som Svensk Handel har sitt 125-årsjubileum. Torsten Jansson håller vid samma tillfälle en föreläsning om sin omfattande affärsverksamhet runt om i världen.

Prismotiveringen lyder:

Torsten Jansson har genom sitt entreprenörskap och sin stora säljförmåga gjort Glasriket till en modern handelsplats, där kommers, hantverk och upplevelser möts i en lyckad kombination som lyft både företag och region. Samtidigt som han värnat om ett handels- och industrihistoriskt arv har han framgångsrikt byggt en koncern med global utsträckning.

Under 2007 delades drygt 200 miljoner kronor ut till forskartjänster och forskningsstipendier/anslag vid landets universitet och högskolor. Handelspriset är det största i sitt slag i Sverige. Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser prioriterar ämnena ekonomi, rättsvetenskap och medicin.

__________________________________________________________________________________ För eventuella frågor eller intervjuer kontakta gärna:

Edvard Söderberg, De Söderbergska Stiftelsernas direktör, 08-661 52 11 Erik Lidén, övergripande pressfrågor 0708-13 52 50

Margareta Ternell, pressekreterare, Svensk Handel 08-762 77 50, 070-642 00 16 Torsten och Ragnar Söderbergs Stiftelser Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se