Stark prognos för årets sommarhandel

Sommaren är viktig för handeln. I år väntas detaljhandeln i Sverige omsätta cirka 165 miljarder kronor under de tre sommarmånaderna. Det är en ökning med mellan 2,5 och 3 procent jämfört med 2011.

– Fler turister och rekordstor skatteåterbäring i juni är sådant som påverkar handeln positivt i sommar, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

I Svensk Handels enkät till 1 000 handlare i hela landet tror 30 procent att det blir fler turister i den egna butiken sommaren 2012 jämfört med 2011. Endast 5 procent tror på färre turister. Sommarturismen är betydelsefull för handeln, särskilt i regioner med många sommarstugor, till exempel Småland, Gotland och västkusten. Uppskattningsvis kommer tolv procent av detaljhandelns totala omsättning från turister.

Nästan alla kläd- och skobutiker har sommarrea
Sommarrea är vanligast bland kläder- och skobutiker där 95 procent kommer ha rea i sommar. I möbel-, sport- och fritidshandel samt för elektronik och heminredning planerar fler än hälften av handlarna att ha sommarrea. Inom dagligvaruhandeln är det endast 17 procent som planerar att rea ut varor i sommar.

I kläd- och skohandeln startar sommarrean ofta redan i början av sommaren. Butiker inom sport och fritid avvaktar till slutet av sommaren.

Fler vill köpa ekologiskt och närproducerat
En majoritet av handlarna tror att försäljningen av ekologiska varor kommer att öka jämfört med förra sommaren. Nästan hälften tror även på en ökning av närproducerade varor. Många handlare svarar att efterfrågan på ekologiskt och närproducerat ökar under sommarmånaderna.

Svensk Handels Sommarrapport 2012 finns som bilaga till det här pressmeddelandet.

För intervju eller mer information ring gärna:
Magnus Kroon, utvecklingschef, Svensk Handel, 010-471 85 84
Lisa Burden, handelsutvecklare, Svensk Handel, 010-471 85 18
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se