Stor potential att skapa fler jobb i handeln

Handeln är överrepresenterad av så kallade sovande gaseller, företag som skulle kunna växa men som av någon anledning inte gör det. Med rätt arbetsmarknadspolitiska åtgärder, reformerad skattelagstiftning och satsningar på kompetensförsörjning skulle flera av handelns företag kunna växa och anställa fler. Det visar en forskningsrapport från HUI Research som presenterades idag.

- En nyckel för att regeringen ska nå sitt mål om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 är att Sveriges största ungdomsarbetsgivare, handeln, växer och anställer ännu fler, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Forskningsrapporten visar att de flesta företag inom detaljhandeln kännetecknas av att de inte anställer. Merparten av alla detaljhandelsföretag ökade inte antalet anställda under en treårsperiod.

Nästan två tredjedelar av företagen förändrade inte heller antalet anställda under den nästkommande treårsperioden. Rapporten visar att detaljhandeln kännetecknas av ett relativt stort antal sovande gaseller, det vill säga företag som inte anställer trots att de faktiskt har förutsättningar att växa.

- Resultaten visar att det finns en enorm tillväxtpotential inom detaljhandeln som inte utnyttjas. Reformer som minskar tillväxthindren för handelns företag kommer att bidra till en ökad sysselsättning, säger Jonas Arnberg.

Exempel på förändringar som direkt minskar tillväxtbarriärerna och därmed ökar förutsättningarna för fler växande företag inom detaljhandeln är åtgärder som ökar tillgången till internt kapital i företagen och lägre kostnader för att anställa.

Rapporten är framtagen av HUI Research forskningschef, professor Sven-Olov Daunfeldt.

Rapport: Vilka är förutsättningarna för fler växande företag inom detaljhandeln?

För intervju eller mer information ring gärna:
Jonas Arnberg, chefsekonom, Svensk Handel, 010-471 85 75
Hans Tjernström, pressekreterare, Svensk Handel, 010-471 86 96

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

En nyckel för att regeringen ska nå sitt mål om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 är att Sveriges största ungdomsarbetsgivare, handeln, växer och anställer ännu fler.
Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel