Strafftull på kinesiska varor höjer importpriset

Fördubblat importpris på tallrikar, muggar och vaser. Det kan bli följden när EU planerar att införa strafftullar på köksporslin från Kina. Svensk Handel motsätter sig förslaget och uppmanar företag som kan påverkas av tullen att reagera.

Påtryckningar från europeiska tillverkare som anser att Kina dumpat priserna på den europeiska marknaden har fått EU-kommissionen att inleda en undersökning om att införa strafftullar på köksporslin från Kina.

EU:s totala import av köksporslin från Kina uppgick 2010 till 842 miljoner euro och av dessa kom över 60 procent fån Kina. Med en tull på de kinesiska varorna vill EU gynna europeiska producenter, men priset är högt. Enligt uppgifter som Svensk Handel har riskerar importpriserna att mer än fördubblas som en följd av tullen. Svensk Handel är kritisk till förslaget och anser att det enbart gynnar särintressen i vissa europeiska producentländer.

– En allt större del av produktionen sker i Kina och det finns en orsak till det. Det är fel att EU ska lägga resurser på att skydda en industri som inte är konkurrenskraftig. Vi anser att det vore bättre att istället underlätta för handel med länder utanför EU, säger Stefan Kvarfordt, som arbetar med EU-frågor på Svensk Handel.

Nu uppmanar Svensk Handel även tillverkare och importörer som kan komma att drabbas av tullen att kontakta Kommissionen för att påverka hur tullen utformas. Stefan Kvarfordt säger att det också är viktigt att företag kontaktar sina kinesiska leverantörer för att få dem att registrera sig hos EU-kommissionen och ansöka om en lägre individuell tullsats.

Svensk Handels hemsida finns utförliga instruktioner för hur svenska importföretag anmäler sig som intressenter till EU-kommissionen.

För intervju eller mer information kontakta gärna:

Stefan Kvarfordt, ansvarig EU-frågor, Svensk Handel

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se