Svag konjunktur sänker lönsamheten i handeln

Två av tre handlare (64 procent) upplever att det svaga konjunkturläget har inneburit minskade marginaler i den egna butiken. Sex av tio (58 procent) upplever att konkurrensen i den egna branschen har ökat och nästan lika många (57 procent) uppger att den egna butikens lönsamhet har minskat. Det framgår av Handelsbarometern för februari.

– Konjunkturläget gör att marginalerna och lönsamheten inom handeln pressas nedåt. De som inte klarar att möta den allt hårdare konkurrensen kommer att slås ut. Nu gäller det för butikerna att vässa sig ytterligare i kampen om alltmer kräsna och prismedvetna kunder, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.

I denna månads Handelsbarometer är handlarnas framtidstro fortsatt negativ. Trots att framtidsindikatorn stiger med 16 enheter jämfört med föregående månad landar index på minus 14.

Endast 15 procent av handlarna tror att försäljningen i detaljhandeln kommer att öka under det kommande kvartalet. Hälften av handlarna tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att minska under de kommande tre månaderna.

Handlarnas tro på utvecklingen i den egna butiken är däremot positiv och kaxighetsindikatorn stiger med 2 enheter och landar på plus 23. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

– Förhoppningsvis kan handlarnas framtidstro börja stiga igen efter att ha nått botten. Tron på den egna butiken har förstärkts, trots att många fortfarande tror på svag sysselsättningen och nolltillväxt i detaljhandeln som helhet under 2012, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.

Handelsbarometern för februari finns med som pdf-bilaga till detta pressmeddelande.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se