Svensk Handel: Vårbudgeten slår hårt mot ungas jobb

Svensk Handels Vd Karin Johansson kommenterar regeringens vårproposition:

-          Jag beklagar att regeringen valt att inte lyssna på Sveriges handelsföretag. Regeringens höjning av arbetsgivaravgiften för unga kommer att kosta handelsföretagen 3,5 miljarder kronor. Varannan handlare uppger att de kommer att tvingas säga upp personal eller stoppa nyrekryteringar. Sedan reformen med nedsatta arbetsgivaravgifter infördes har ca 16 000 unga fått jobb i handeln och handeln är idag den bransch som sysselsätter flest unga. Nu stängs dörren för många unga att få sitt första jobb och sin första viktiga rad på CV:t, säger Karin Johansson och fortsätter:

-          Regeringen är högst medveten om att höjningen av arbetsgivaravgifterna kommer att få konsekvenser. Därför kompenserar man i budgeten kommuner och landsting för höjningen. Företagen får däremot ingen kompensation. Det kommer nu att gå ut över landets unga och det beklagar jag.

I Svensk Handels Handelsbarometer som presenterades idag finns mer information om vilken effekt handlarna uppger att höjningen av arbetsgivaravgiften kommer att få.

För intervju eller mer information ring gärna:

Markus Friberg, presschef, Svensk Handel
010-471 86 10

Hans Tjernström, pressekreterare, Svensk Handel
010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.