Svensk Handel öppnar hus och garderob i Almedalen

För andra året i följd slår Svensk Handel upp dörrarna till Handelns hus mitt i hjärtat av Almedalen. EU- och handelsminister Ann Linde (S), miljöminister Karolina Skog (Mp) och inrikesminister Anders Ygeman (S) finns bland talarna i ett fullmatat seminarieprogram. Svensk Handel kommer även i år att erbjuda Almedalsbesökaren att låna kläder i Almedalsgarderoben.

I Handelns hus kommer ett tiotal seminarier, inom ämnen som digitalisering, hållbarhet, stadsutveckling och säkerhet arrangeras. Nytt för i år är att huset inreds av Ikea.

– Vi åker till Almedalen för att sätta handelns frågor på den politiska agendan. Vi vill öka förståelsen för handelns villkor och påverka beslutsfattare i enskilda sakfrågor, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

Duell mellan Ygeman och Tobé
Inrikesminister Anders Ygeman (s) kommer att möta moderaternas nya rättspolitiska talesperson Tomas Tobé i en debatt om vilka politiska åtgärder som krävs för att den brottsvåg som drabbar handeln ska kunna stävjas. Seminariet arrangeras tillsammans med Handelsanställdas förbund.

Flera av Svensk Handels seminarier fokuserar på hur digitaliseringen påverkar handeln. Bland annat kommer EU- och handelsminister Ann Linde, Ikeas Sverigechef Håkan Svedman och Svensk Handels vd Karin Johansson diskutera vad som krävs för att svenska handelsföretag ska få rättvisa möjligheter att konkurrera om den globala kunden.

Lööf, Bolund och Ohlsson lånar kläder
Även i år kommer Svensk Handel, i samarbete med Moderådet, att erbjuda Almedalsbesökaren att låna kläder i Almedalsgarderoben. Satsningen, som förra året nominerades till "Hetast i Almedalen", görs i samarbete med flera modeföretag som Filippa K, Kappahl, Lindex, MQ och Nudie Jeans.

Bland de som kommer att låna kläder i garderoben finns Annie Lööf (C), Per Bolund (Mp) och Birgitta Ohlsson (L). Nytt för i år är att kläderna som har lånats ut kommer att säljas via Tradera. Överskott går oavkortat till Naturskyddsföreningen.

– Med Almedalsgarderoben vill Svensk Handel lyfta hållbarhetsfrågan och diskutera cirkulär ekonomi. Intresset från Almedalsbesökaren var skyhögt förra året och i år har vi laddat garderoben med ännu fler trendiga kläder, säger Tina Thorsell.

Hela Svensk Handels seminarieprogram hittar ni här

För intervju eller eventuella frågor:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Vi åker till Almedalen för att sätta handelns frågor på den politiska agendan.
Tina Thorsell, kommunikationschef