Svensk Handel överens med Unionen om nytt avtal för apoteksanställda

Svensk Handel har enats med Unionen om nytt kollektivavtal för apoteksanställda. En tydligare hantering av lönebildningsprocessen och en mer hållbar möjlighet för arbetsgivare att tillämpa alternativ arbetstidsförläggning är några av förändringarna i det nya avtalet.

Det nya avtalet med Unionen innebär att, om arbetsgivare och lokal facklig organisation inte enas om annat, ökas lönerna för Unionens medlemmar med en årlig löneökningstakt på 2,0 procent. Uppgörelsen innehåller också en förstärkt pensionsavsättning till deltidspension med 0,2 procent år 2017, samt med 0,3 procent år 2019.

– Vi är nöjda med att kunna teckna ytterligare ett avtal som följer industrins märke. Att avtalet är treårigt skapar förutsägbarhet och ökad arbetsro för företagen i apoteksbranschen. Samtidigt fortsätter förhandlingarna med Sveriges Farmaceuter där vi ännu inte enats, säger Tomas Undin, förhandlingschef på Svensk Handel.

En viktig förändring för apoteksföretagen är att det nya avtalet medför en mer hållbar möjlighet för arbetsgivare att tillämpa alternativ arbetstidsförläggning med en genomsnittsberäkning av arbetstiden med upp till fyra månader.

Avtalet innebär också en förenklad semesterutläggning och beräkning av semesterersättning vid kortare anställningar. Det har gjorts en förändring av förhandlingsordningen vid uppsägningstvister samt förtydliganden kring den lokala lönebildningsprocessen.

Apoteksbranschen sysselsätter drygt 10 000 anställda, varav den stora merparten omfattas av Svensk Handels kollektivavtal för apoteksanställda.

För intervju eller eventuella frågor:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

Tomas Undin, förhandlingschef Svensk Handel