Svensk Handel vill se flexiblare arbetstidsregler för apoteksanställda

Större flexibilitet i arbetstidsreglerna är Svensk Handels huvudkrav i förhandlingarna om nytt kollektivavtal för apoteksanställda.

Svensk Handel har växlat krav inför kollektivavtalsförhandlingarna med Sveriges Farmaceuter och Unionen om villkoren för företag och anställda i apoteksbranschen.

Apoteken har ett viktigt uppdrag i att förse invånarna med läkemedel och ge rådgivning om dess användning. Sedan omregleringen av apoteksmarknaden 2009 har antalet apotek fördubblats.

Detta har haft stor effekt på behovet av arbetskraft eftersom det alltid krävs minst en farmaceut i tjänst för att ett apotek ska kunna få ha öppet. Det är ofta en utmaning när apotekets bemanning ska planeras.

För att kunna möta denna utmaning måste kollektivavtalet medge en mer flexibel arbetstidsförläggning.

- Behovet av arbetskraft är stort i apoteksbranschen och svårigheten att rekrytera farmaceuter är särskilt påtaglig. För att apoteken ska kunna leva upp till lagkravet på farmaceutisk kompetens behöver apoteken kunna fördela de anställdas arbetstid över en längre tidsperiod, säger Tomas Undin, förhandlingschef på Svensk Handel.

Apoteksbranschen sysselsätter drygt 10 000 anställda, varav den stora merparten omfattas av Svensk Handels kollektivavtal för apoteksanställda.

Det nuvarande avtalet löper ut den 30 april 2017.

Kontakt:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

Tomas Undin, förhandlingschef Svensk Handel