Svenskarna vill hellre ge än få på jul

Det är roligare att ge än att få enligt svenska folket. Bara 10 procent tycker det är roligare att få julklappar, 35 procent svarar att det är lika roligt att ge som att få och 50 procent tycker det är roligare att ge bort julklappar.

Av dem som tycker att det är roligare att få än att ge julklappar är de flesta män. Om man ändå ska önska sig något vill de allra flesta ha pengar. 24 procent av de som önskar sig något vill helst ha pengar. 21 procent vill helst ha en resa och nästan lika många vill helst ha kläder eller skor. Kvinnor önskar sig i högre utsträckning än männen en resa medan männen hoppas på hemelektronik.

Åldersgruppen 56-80 år är sämst på att önska sig julklappar. I den kategorin återfinns dock många mor- och farföräldrar, en av julhandelns bästa kunder enligt handeln själv. Allra populärast är dock mammorna.

– Mammorna är helt klart handlarnas favoriter. Männen verkar vara mindre lockade av julhandeln och hamnar längre ner på handelns egen lista, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

Många, 36 procent, tycker det är svårt att lyckas köpa rätt julklappar men 29 procent tycker ändå att det är en rolig syssla. 12 procent svarar att det är tråkigt och nästan lika många, 10 procent, tycker att julklappsshopping är förenat med ångest.

– Julen väcker mycket känslor men över lag visar undersökningen att de positiva känslorna väger över.

Enkäten besvarades av 1 025 svenskar mellan 15 och 85 år.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se