Sverige tar täten i storlekssamarbete

Sverige får i uppgift att slutföra arbetet med att skapa ett gemensamt system för klädstorlekar i Europa. Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström tar över ordförandeskapet för den europeiska standardiseringsgruppen som ska genomföra arbetet.

Fördelarna med ett gemensamt storlekssystem för kläder inom Europa är stora. Inte minst med tanke på att allt fler modeföretag verkar på en global marknad. Idag har samma storleksbeteckning ofta helt olika betydelse runt om i Europa. Det försvårar för både företag och konsumenter.

– Ett gemensamt storlekssystem för kläder skulle underlätta för butiker, kedjor, postorder- och näthandelsföretag. Men också innebära en ökad tydlighet för konsumenterna, säger Mikael Sandström, branschordförande på Svensk Handel Stil.

Även EU stödjer införandet av ett gemensamt system för klädstorlekar eftersom det är ett steg mot att skapa en bättre fungerande inre marknad.

Flera handelsföretag engagerade
Arbetet med att ta fram ett gemensamt storlekssystem har pågått i flera år inom den europeiska standardiseringen (CEN). Flera svenska företag som H&M, KappAhl, Lindex, Fristads, Gant, MQ och Ellos deltar via en arbetsgrupp inom Standardiseringen i Sverige (SIS). Där har även Mikael Sandström medverkat för Svensk Handel Stils räkning.

– Grundarbetet är gjort, det som återstår är att nå enighet om hur storlekarna ska benämnas och hur det nya systemet bäst kommuniceras ut till konsumenterna, säger Mikael Sandström.

Sverige får förtroendet att leda arbetet efter att han vunnit en omröstning mot Italien. Det administrativa arbetet kommer att ledas av Maria Karlsson, projektledare på SIS.

För intervju eller mer information ring gärna:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 0705-64 03 80
Maria Karlsson, projektledare SIS, maria.karlsson@sis.se, 0736-33 18 77
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se