Systembolaget, Ikea och e-handlare på väg in i Svensk Handels styrelse

Inför Svensk Handels stämma föreslås fem nya personer ta plats i branschorganisationens styrelse. Bland namnen finns bland annat Systembolagets vd, H&M:s nye Sverigechef och Coops tillträdande vd. Fredrik Persson, vd för Axel Johnson föreslås bli ny ordförande för Svensk Handel.

Svensk Handels valberedningen har inför årsstämman den 12 maj föreslagit nyval av fem personer till styrelsen:

Sonat Burman Olsson, tillträdande vd, Coop Butiker & Stormarknader AB

Magdalena Gerger, vd, Systembolaget AB

Staffan Lindqvist, vd, IKEA Services AB

Martino Pessina, Sverigechef, H & M Hennes & Mauritz Sverige AB

Freddy Sobin, vd, Consortio Fashion Group AB

Valberedningen föreslår att Fredrik Persson, Axel Johnson AB, blir ny styrelseordförande efter Christian W. Jansson.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna:

Ayad Al-Saffar, Ur & Penn AB, Sofie Gunolf, Indiska Magasinet AB, Anders Halvarsson, Livehill AB, Ann-Christin Hedebrant, Albert Thun AB, Torsten Jansson, New Wave Group AB, Per-Olof Lind, Trimar Retail AB, Annelie Petersén, Bonvings Skor AB, Thomas Strindeborn, Partille Stormarknad AB, Anders Strålman, Axfood AB, Anders Svensson, ICA Sverige AB, Claes-Göran Sylvén, Varuhuset Flygfyren AB, Anette Wesström Sundqvist, Fourfield Scandinavia AB

Därutöver är Svensk Handels vd, Karin Johansson, enligt stadgarna, självskriven i styrelsen.

Avgående styrelseledamöter är: Frank Fiskers, Christian W. Jansson, Pär Johanson, Markku Piippo och Christer Westin som avsagt sig uppdraget.

För mer information ring gärna:

Erik Boman, presschef
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.