Taktila skyltar

Nya skyltar i handeln ökar tillgängligheten

Lagom till internationella handikappdagen den 3 december installeras drygt tusen så kallade taktila skyltar i handeln. Butiker, hissar och toaletter märks ut med reliefskyltar och skyltar med punktskrift. Avsikten är att underlätta för personer med nedsatt eller ingen syn. Bakom initiativet står Svensk Handel och köpcentrumföretaget Steen & Ström. I Sverige har ca 1,8 miljoner människor en funktionsnedsättning som på olika sätt gör det svårare att handla. Av dessa är en mer än 120 000 synskadade. För de som har svåra synnedsättningar kan det vara besvärligt att veta i vilken butik de befinner sig. Detta åtgärdar nu Steen & Ström genom att till höger om varje butiksdörr sätta upp en skylt med bra kontrast i färgerna, upphöjd skrift och dessutom punktskrift.
– Handeln har allt att vinna på god tillgänglighet. Det är glädjande att Steen & Ström nu tar täten i förändringsarbetet. God tillgänglighet är viktigt för personer som har en funktionsnedsättning men också för andra konsumenter exempelvis föräldrar med barnvagn, säger Meta Troell, omvärldsbevakare på Svensk Handel Kunder med funktionsnedsättningar beräknas årligen generera en omsättning på 110 miljarder kronor i handeln. I nio köpcentrum kommer mer än 1000 skyltar att sättas upp varav mer än 700 stycken utanför butiker. Detta är en unik åtgärd som hjälper fler kunder än just de med synnedsättning att orientera sig.
– För oss, som ägare till nio köpcentrum, är det viktigt att alla kunder ska känna sig välkomna och trygga. Vi samarbetar med lokala organisationer och har i detta fall också hämtat information från såväl Handisam, Boverket och Svensk Handel, säger Charles Larsson marknadschef på Steen & Ström ___________________________________________________________________ För intervju eller mer information ring gärna: Linda Hedström, pressansvarig Svensk Handel, 010 - 47 18 547 eller 0705 - 61 84 56 Meta Troell, omvärldsanalytiker Svensk Handel, 010 - 47 18 673 eller 0705 - 43 43 77 Charles Larsson, marknadschef Steen & Ström 08 - 508 99 913 eller 0706 - 55 66 67