Tre studenter får dela på Casonstipendiet

Modestudenterna Elsa Sunesson, Julia Åsberg och Matilda Gustavsson är årets Casonstipendiater. De får stipendiet för att kunna satsa vidare på sina respektive karriärer inom modebranschen.

Elsa Sunesson bor i London där hon studerar modedesign på prestigefyllda skolan Central Saint Martins. Elsa jobbar med olika former av brodyr och försöker hitta nya sätt att sammanföra klassisk dekorativ teknik med modern funktionalitet. Hon får 11 500 kronor från Casonfonden för att vidareutveckla arbetet i sin examenskollektion.

Julia Åsberg går tredje året på Beckmans modeprogram i Stockholm. Julia intresserar sig för olika former av hantverkstekniker som stickning, vävning och filtning. Hon får 15 000 kronor för att kunna fortsätta utveckla arbetet i sin kommande examenskollektion på skolan.

Tredje stipendiaten är Matilda Gustavsson som studerar till inköpare inom mode, textil och konfektion vid Proteko i Borås. Matilda får 16 500 kr från Casonfonden för att under vårterminen genomföra sin praktikperiod i London.

Carl Casons Stipendiefond
Stiftelsen Carl Casons Stipendiefond förvaltas av Svensk Handel Stil som är ett branschkansli inom Svensk Handel. I styrelsen ingår Carl Casons son, Sven-Åke Cason samt Helene Rönnholm, Svensk Handel, Helena Mellström, Svenska Moderådet och Linda Hedström, Svensk Handel Stil.

Carl Cason drev en herrekipering i Malmö och var under många år ordförande i dåvarande Sveriges Textilhandlarförbund. Varje år samlade han sina arvoden som grundplåt till en utbildningsfond för unga som satsar på en karriär i modehandeln. Dessa pengar utgör nu Carl Casons Stipendiefond.

Kontakta med stipendiaterna:
Elsa Sunesson +44 751-047 39 07
Julia Åsberg 0732-03 26 35
Matilda Gustavsson 0736-28 44 08
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 547, 0705-61 84 56

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.