Tuffare tider väntar i handeln efter jul

Handlarnas framtidstro sjunker i denna månads Handelsbarometer. Andelen handlare som tror att försäljningen i detaljhandeln som helhet kommer att öka är betydligt lägre än andelen som tror att försäljningen kommer att minska. Dessutom tror flertalet handlare att antalet anställda i detaljhandeln kommer att minska under de kommande tre månaderna.

Sammantaget innebär detta att framtidsindikatorn sjunker med 8 enheter jämfört med föregående månad och landar på minus 22. Handlarnas tro på utvecklingen i den egna butiken har däremot ökat något och kaxighetsindikatorn stiger med 6 enheter och landar på 15. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

– Tuffare tider väntar när julhandeln är över. Många handlare förutspår både personalneddragningar och minskad försäljning. Livsmedel handlar vi även i lågkonjunktur och optimismen är större inom dagligvaruhandeln där hälften av handlarna tror på en försäljningsökning, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Andelen handlare som tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att minska uppgår i denna månads Handelsbarometer till 50 procent. Endast 3 procent av handlarna tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att öka och 47 procent tror att antalet anställda kommer att vara oförändrat.

Dagligvaruhandlarna är mest positiva
Andelen handlare som tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka uppgår till 29 procent, vilket är en minskning med 3 procentenheter jämfört med föregående månad. I dagligvaruhandeln tror 48 procent av handlarna att försäljningen kommer att öka och 18 procent att den kommer att minska. I sällanköpsvaruhandeln är optimismen betydligt lägre och 17 procent av handlarna tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka. Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att vara oförändrad uppgår till 35 procent i dagligvaruhandeln och 47 procent i sällanköpsvaruhandeln.

För intervju eller mer information ring gärna:
Yvonne Ingman, vice vd, Svensk Handel, 010-47 18 548
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 610

Om Handelsbarometern
Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator för optimismen bland medlemsföretagen. Handelsbarometern ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Handelsbarometern baseras på en panel av butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Du hittar rapporten och mer information om Handelsbarometern på www.svenskhandel.se.

Handelsbarometerns Kaxighetsindikator beräknas som nettotalet för en fråga om butikschefernas framtida förväntan om sin egen försäljningsutveckling i förhållande till försäljningsutvecklingen för detaljhandeln i stort.