Underlätta för handeln att anställa ungdomar!

Inom handeln arbetar 90 000 ungdomar – var femte sysselsatt mellan 16-24 år. Ingen annan bransch har så många ungdomar anställda. Svensk Handels styrelse och årsstämma uppmanar inför höstens val Sveriges politiker att föra en politik som gör det möjligt för handeln att fortsätta erbjuda unga en väg in på arbetsmarknaden.

– Att höja arbetsgivaravgifterna för unga skulle innebära en skattehöjning i handeln på fyra miljarder kronor. Det motsvarar kostnaden för 14 000 heltidsjobb. Vi tror inte att höjd ungdomsskatt skapar fler jobb. Handeln efterlyser också bättre yrkesutbildningar för att kunna fortsätta vara den viktigaste jobbskaparen för ungdomar, säger Svensk Handels tillträdande ordförande, Fredrik Persson.

Svensk Handel har inför valrörelsen 2014 identifierat fem frågor som är avgörande för handelsföretagen:

• Arbetsgivaravgiften för unga "Höj inte skatten på ungdomsjobben."
  • Utbildning "Handeln behöver rätt kompetens."
  • Regelförenkling "Minska den kommunala regelbördan."
  • Säkerhet "Skydda handeln mot hot och brott."
  • Infrastruktur"Handeln behöver effektivare transporter."

– Varje år är det tusentals unga som får sitt första jobb inom handeln. I en tid då ungdomsarbetslösheten fastnat på cirka 25 procent och alla politiker pratar om behovet av fler jobb, borde de lyssna på vad handeln tycker, säger Fredrik Persson.

För intervjuförfrågningar eller mer information ring gärna:

Erik Boman, presschef, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.