Uttalande. Höga hyror tvingar handlare att flytta

Uttalande från Svensk Handels stämma

Höga hyror tvingar handlare att flytta

Det behövs en bättre maktbalans mellan butikerna och fastighetsägarna.

Svensk Handels uppdrag är att verka för mångfalden av handelsföretag. Förutsättningarna för stora och små företag från olika branscher måste bli sådana att butikscentra inte likformas.

Idag präglas fastighetsmarknaden av många affärer som inte är gynnsamma för handeln. Fastighetsägarna driver upp butikshyrorna för att tillgodose investerarnas krav på höga fastighetsvärderingar. Oskäligt höga hyreshöjningar tvingar enskilda handelsföretag att flytta och bidrar därmed till likriktningen av svenska köpcentrum.

Om hyresvärden begär en oskäligt hög hyra, måste hyresgästen flytta om de nya hyresvillkoren inte kan accepteras. Hyresgästen är berättigad till skadestånd, för en årshyra, vilket dock många gånger ger dålig kompensation. Ett starkare besittningsskydd för lokalhyresgästerna är därför nödvändigt.

En förutsättning för att handeln ska kunna leva och utvecklas i en fastighet, är att fastighetsägarna har kunskap om handelns olika förutsättningar och en långsiktig inställning till ägandet av butikslokalerna.

Svensk Handels stämma kräver därför:

- att ersättningen från fastighetsägaren måste vara minst två årshyror om hyresgästen tvingas flytta.

- att hyresnämnden ges möjlighet att skjuta fram upphörandetidpunkten så att marknadshyran hinner fastställas.

För mer information eller intervjuer kontakta:

Margareta Ternell, pressekreterare Svensk Handel, 08-762 77 50, 070-642 00 16 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se