Vem ska betala för bytet av sedlar och mynt?

I höst inleder Riksbanken historiens största utbyte av sedlar om mynt. Eftersom bankerna i snabb takt har avvecklat sin kontanthantering kommer utbytet huvudsakligen ske ute i handeln. Svensk Handels styrelse och årsstämma är mycket oroade över att handeln kommer att drabbas av stora kostnader för utbytet.

– Handeln förväntas sköta hanteringen av utbytet och dessutom stå för kostnader som lågt beräknad förväntas uppgå till 700 miljoner kronor redan första året. Vi är beredda att ta vår del av ansvaret, men vi kräver att Riksbanken och bankerna bidrar till ett fungerande utbyte av sedlar och mynt, säger Svensk Handels ordförande, Christian W. Jansson.

För att underlätta utbytet av sedlar och mynt har Svensk Handel presenterat en rad krav till Riksbanken och bankerna.

Svensk Handel kräver:

• Ge bankernas och värdebolagens depåer rätt att makulera gamla sedlar. Denna kostnad ska Riksbanken stå för.
  • Samtliga bankkontor bör erbjuda sina kunder, såväl privatpersoner som företag, möjlighet att växla in gamla sedlar och mynt. Denna kundservice bör vara kostnadsfri.
  • Riksbanken bör bekosta den avgift som Bankernas Depå tar ut för varje inlämnad och utlämnad sedel. Det är feltänkt att kostnaderna läggs på de butiker och näringsidkare som lämnar ut och in sedlarna.
  • Riksbanken måste fortsätta hålla sin depå i Mölndal öppen under utbytet. Att dra ned till en riksbanksdepå för hela landet innebär en påtaglig säkerhetsrisk.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se